Kopřivy jako jarní zdroj vitamínů. Využijte je doma v kuchyni, třeba i na nedělní oběd!

Vložil | 19 4, 2020 | Žádné komentáře | ZDRAVÁ VÝŽIVA A RECEPTY

Kopřiva patří mezi nejzdravější “zeleninu”. Je bohatá na vitamíny (především A, C, K) a na minerální soli, má čistící a povzbuzující účinky, pomáhá organismu zbavovat se jedů pocházejících ze znečištěného životního prostředí a zlepšuje trávení.  Všichni víme, že se přidává do velikonoční sekané, její využití může být ale mnohem širší…

Zde je několik receptů obsahujících kopřivu, uvedená množství surovin jsou pro 4 osoby a v receptech se pracuje pouze s listy kopřiv zbavených stonků. U mladých kopřiv, ktré sbíráme v této době, se pak pracuje s celou rostlinkou.

omeleta z kopřivOmeleta z kopřiv

K přípravě potřebujete: 400 g kopřiv, 40 g másla, 5 vajíček, 100 g tvrdého sýra na strouhání, sůl, pepř. Listy kopřiv dobře propláchněte, vložte je do vařící osolené vody a vařte na mírném ohni asi 10 minut, následně přeceďte přes síto, aby obsahovaly co nejméně vody. Když trochu vychladnou, můžete zbylou vodu vymačkat rukou. Takto připravené kopřivy zatím odložte.

Rozklepněte vejce do misky, přidejte sůl a pepř podle libosti, dobře promíchejte a přidejte nastrouhaný tvrdý sýr. Vše dobře promíchejte, můžete i našlehat, abyste získali směs velmi homogenní konzistence. Mezitím nechejte na pánvičce s nepřilnavým povrchem rozpustit máslo. Když je máslo rozpuštěné, přidejte vařené kopřivy a promíchejte je s rozpuštěným máslem. Následně kopřivy zalijte směsí vajec a sýra a dobře směs rozetřete po celé ploše pánvičky. Přikryjte pánvičku pokličkou a nechejte vařit na mírném ohni asi 8 minut, pak omeletu pomocí pokličky otočte a nechejte vařit další 4 minuty, tentokrát již bez pokličky. Omeleta je hotová, když mírně ztmavne a její konzistence je pevná. Můžete jí servírovat hned, ale výtečná je i studená a může být výbornou alternativou pro nedělní piknik pod širým nebem.

kopřivovo - sýrový krémKopřivo-sýrový krém

K přípravě potřebujete: 300 g namixovaných kopřiv, 1 šalotku, 1 kostičku zeleninového vývaru, 2 dl vody, 200 g lučiny, 40 g másla, muškátový oříšek, sůl, pepř, 4 lžíce olivového oleje.

Na ohřátém olivovém oleji zpěňte najemno nakrájenou šalotku a listy kopřiv. Přidejte sůl, pepř, vodu, rozdrcenou kostičku zeleninového vývaru, máslo a trochu nastrouhaného muškátového oříšku. Nechejte povařit asi 5 minut, dokud se kostička vývaru zcela nerozpustí. Nakonec přidejte lučinu a nechejte směs prohřát. Krém je výborný na topinky či na bagety opečené na grilu a potřené česnekem a pokapané olivovým olejem.

Kopřivové karbanátky

K přípravě potřebujete: 400 g brambor, 300 g kopřiv, 3 vajíčka, 100 g hladké mouky, 100 g tvrdého sýra na strouhání, muškátový oříšek, sůl, pepř, olej na smažení či pečení.  Listy kopřiv dobře propláchněte, vložte je do vařící osolené vody a vařte na mírném ohni asi 10 minut, následně přeceďte přes síto, aby obsahovaly co nejméně vody. Když trochu vychladnou, můžete zbylou vodu vymačkat rukou. Následně kopřivy nakrájejte najemno. Zvlášť uvařte brambory, rozmačkejte je a přidejte ke kopřivám. Přidejte vejce, nastrouhaný tvrdý sýr, trochu nastrouhaného muškátového oříšku, sůl a pepř a vše dobře promíchejte.

Vytvarujte karbanátky o průměru asi 5 cm a výšce 2–3 cm, obalte je v mouce a usmažte na oleji. Usmažené karbanátky pokládejte na ubrousky, aby se z nich odsál přebytečný tuk. Pokud karbanátky nechcete smažit, můžete je péci 10–15 minut na pekáči vymazaném olejem v troubě předehřáté na 180 °C. Karbanátky jsou výborné teplé i studené.

italské rizotoItalské rizoto s kopřivou

K přípravě potřebujete: 300 g rýže, 200 g kopřiv, 1 šalotku, 2 stroužky česneku, 2 dl suchého bílého vína, lžíci másla, 100 g uzené mozzarelly nebo jiného uzeného sýra, 2 l zeleninového vývaru na podlévání rýže, olivový olej, sůl.

Listy kopřiv dobře propláchněte, přiveďte k varu osolenou vodu, vložte do ní kopřivy a vařte je na mírném ohni 2 minuty. Následně přeceďte kopřivy přes síto, aby v nich zůstalo co nejméně vody, když trochu vychladnou, vymačkejte z nich vodu rukou a najemno je nakrájejte. Nakrájejte najemno šalotku a česnek a zpěňte je na oleji, přidejte kopřivy a podlijte polovinou vína. Přidejte sůl a nechejte povařit asi 1 minutu. Poté přidejte propláchnutou rýži, vše zamíchejte a podlijte zbytkem vína. Hned poté začněte za občasného míchání přilévat zeleninový vývar. Rýže nesmí být utopená, ale ani se nesmí přichytávat. Tímto způsobem se rýže vaří do změknutí asi 20 minut. Hotové italské rizoto má kašovitou konzistenci. Když je rizoto hotové, vypněte vařič, přidejte lžíci másla. Tím se rizoto krásně zjemní. Rizoto podávejte ihned posypané nahrubo nastrouhaným uzeným sýrem a dochucené čerstvě namletým pepřem.

Ještě stále si myslíte, že kopřiva je jen nezničitelný plevel?

Autor příspěvku: Ing. Jana Ciglbauerová

Komentáře

Tyto stránky využívají cookies. Tím, že stránky používáte, souhlasíte s uložením cookies na Vašem počítači/zařízení. více informací o cookies

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close