Vánoce jsou za dveřmi. Naplánujte je letos chutně a zdravě!

Vložil | 30 11, 2019 | Žádné komentáře | ZDRAVÁ VÝŽIVA A RECEPTY

Vánoce jsou svátky klidu a míru. Pro někoho, kdo dbá na zdravé stravování, se ale mohou proměnit v noční můru. Na první pohled se to zdá jako nelehký úkol, ale Vánoce si můžeme užít i bez zbytečného přejídání se kalorickými bombami. Ba co víc, jíst budeme zdravě, ale nerezignujeme na skvělou chuť! A jak na to?

table-791149_1920Není nutné se vzdávat tradičních vánočních pochutin. Jen chytře a vhodně nahradíme některé suroviny za zdravější. „To, čeho bychom se měli snažit vyvarovat je pšeničná mouka, nejrůznější ztužené tuky a klasický bílý cukr. Mouku vybírejte raději celozrnnou, rýžovou či pohankou, slaďte medem, případně glukopurem a tuk v oblíbeném receptu omezte na minimální množství,“ vysvětluje Blanka Szabó, odbornice na zdravé stravování PestryJidelnicek.cz.

Jak může vypadat vaše zdravé štědrovečerní menu? Inspirujte se podle Blanky Szabó:

Polévka: tradiční rybí polévka

Ryby v Česku stále konzumujeme málo, proto si na ní dejte obzvláště záležet. Nepoužívejte však příliš tuku a určitě nezahušťujte moukou. Jako alternativa poslouží například chlebová střídka, případně nechte polévku řidší jen jako vývar. Zároveň dejte pozor i na přemíru soli!

Hlavní chod: pečená ryba s odlehčeným bramborovým salátem

Tradiční „štědré večeře“ se rozhodně vzdávat nemusíte. Jen oblíbeného kapra připravte „přírodně“ pečením na olivovém oleji, okořeňte kmínem, pepřem a tymiánem a na závěr zakápněte citronem. Pokud vám kapří maso nechutná nebo neradi lovíte kosti, nahraďte jej lososem. Je sice tučnější, ale bohatý na omega 3 mastné kyseliny, které jsou našemu zdraví prospěšné. Do bramborového salátu přidejte více zeleniny a majonézu nahraďte bílým jogurtem. Rozdíl nepoznáte.

christmas-588423_1920   cookies-314958_1280

I sladkosti z netradičních surovin ozdobí vánoční stůl a budou skvěle chutnat!

Cukroví

Klasické vanilkové rohlíčky připravte podle oblíbeného receptu, jen pšeničnou mouku nahraďte celozrnnou a teplé rohlíčky vyválejte v glukopuru namísto běžného moučkového cukru. Linecká kolečka vytvoříte zdravá snadno s pomocí pohankové mouky, třtinového cukru a domácí marmelády bez přidaných cukrů a „éček“. Bílý cukr v marokánkách hravě nahradí třtinový a čokoládu na polevu místo v klasickém tuku rozpusťte v kokosovém oleji


Pár tipů na závěr:
1)    Nakupujte střídmě. Nenechte se zlákat předvánočními akcemi a letáky plnými zlevněných kalorických bomb. Nakupte jen to potřebné, zdravé a to, co skutečně spotřebujete – vyhnete se tak přejídání.
2)    Jezte pravidelně v malých porcích minimálně pětkrát denně. V každé porci je důležitá zelenina nebo ovoce, myslete na to!
Sezení u televize a pojídání cukroví vyměňte za zimní procházky a nezanedbávejte ani obvyklé sportovní aktivity.

Autor příspěvku: Andrea Smolková, www.pestryjidelnicek.cz

Komentáře

Tyto stránky využívají cookies. Tím, že stránky používáte, souhlasíte s uložením cookies na Vašem počítači/zařízení. více informací o cookies

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close